close
متخصص ارتودنسی
مرورفعالیتهای دکتر حسن کامران
loading...

وبسايت روستاي دستجرد|برترين وبسايت روستايي كشور

حسن کامران دستجردی را دیگر بچه‌های ۵ ساله هم می‌شناسند، نماد مجلس در اصفهان است، مردی که گویا از ابتدا برای نمایندگی پا به جهان گذاشته و پر سابقه ترین نماینده اصفهان در مجلس و نیز جزء سیاسیون فراجناحی (همچون پسوند فامیل همسرش) محسوب می‌شود ندای اصفهان:بار دیگر صدای قلب ملت می‌آید،…

مرورفعالیتهای دکتر حسن کامران

حسن کامران دستجردی را دیگر بچه‌های ۵ ساله هم می‌شناسند، نماد مجلس در اصفهان است، مردی که گویا از ابتدا برای نمایندگی پا به جهان گذاشته و پر سابقه ترین نماینده اصفهان در مجلس و نیز جزء سیاسیون فراجناحی (همچون پسوند فامیل همسرش) محسوب می‌شود

ندای اصفهان:

بار دیگر صدای قلب ملت می‌آید، نبضی که هرلحظه بالا می‌گیرد تا بار دیگر شریان شیعه را به جریان «هیهات من الذله» پیوند بزند و اینجا پایتخت ایثار و شهادت و مهد غیرت، بار دیگر لحظه‌شمار آفرینش حماسه‌های جاویدان است، حماسه‌هایی که از دل اسفند، زمستان را به خردادهای پرافتخار میهن پیوند می‌زند.

در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس دهم، به جا دیدیم تا نقد و گذری بر عملکرد نماینده ادوار اصفهان در مجلس داشته باشیم و بدیهی است که البته این نوشتار اگرچه تحلیل و تفسیر نگارنده است ولی بسیار سعی شده که دور از حب و بغض و منطبق بر واقعیات و انصاف، کاستی‌های عملکردی را گوشزد کند تا چراغ راهی باشد هم بر ایشان و هم بر نمایندگانی که قبل از ایشان به مجلس دهم راه یافتند و در این راه به دلیل رسالتی که از حق مردم بر گردن ماست بدون اغماض و نگرش بر جایگاه و روابط بدین نقد پرداختیم چرا که این‌ها خادمان و برگزیدگان ملت‌اند و همانا باید پاسخگو بوده و از نقد نهراسند.


ناهماهنگی تاسف بار نمایندگان مجلس اصفهان:

در نگاه اول آنچه بسیار مشهود است اینکه نمایندگان منتخب اصفهان در مجلس نهم و حتی این دوساله مجلس اخیر در صحنه ملی، یعنی تلاش بر قانون‌گذاری‌های کلانی که همه مردم کشور در سطح کلان از آن بهره می‌برند بسیار پرتلاش ولی در صحنه چالش منطقه‌ای برای ارائه لوایح و طرح و تبصره‌هایی که استان اصفهان از آن بهره می‌برد به شکل عجیبی ضعیف و ناهماهنگ ظاهر شدند و آنچه باعث تأسف بسیار است، عدم همگن بودن و ضعف هم‌افزایی و کار گروهی مجمع نمایندگان استان برای اتحاد در جهت حل مشکلات و برطرف شدن زخم‌های گریبان گیر مردمی است که به واسطه رأی ایشان آن‌ها موفق به تنفس هوای بهارستان شدن، البته بر دکتر کامران نقدی مخالف این نظر دارند و می‌گویند در بعد منطقه‌ای قوی تر عمل کرده که البته ایشان جایی گفتند در مسائل ملی هم جزء فعال‌ترین طراحان و ناظران طرح‌ها و لوایح بودند.

۲۰ نماینده استان ما اگر هماهنگ بودند و واقعاً در جهت منافع استانی باهم اتحاد داشته و از منیت دوری می‌کردند و هم با استاندار و شهردار و نیز مهره‌ها و رجال سیاسی و فرهنگی اصفهانی‌الاصل پایتخت‌نشین تفاهم و تعامل داشتند، این قابلیت بعید نبود که هر چه اراده کنند قابل تصویب در مجلس باشد و اصفهان را سربلندترین و پیروزترین استان کشور از حیث درایت سیاسی سازند ولی متأسفانه ما با داشتن ۲۰ وکیل مجلس و ده‌ها دولت‌مرد و مدیر متنفذ اصفهانی در قوای سه‌گانه و هم صدها رجل سیاسی بانفوذ در تهران و هم با استاندار و شهرداران بومی هنوز نتوانستیم چاره‌ای برای زاینده‌رود به کما رفته و پروژه‌های زار و بیمار نیمه‌تمام و ده‌ها مشکل دیگر چون بیکاری فاجعه‌بار و محیط‌زیست رو به موت نصف جهان داشته باشیم.

داشتن ۲۰ وکیل متحد در مجلس این قابلیت را ایجاد می‌کند که با کمی تلاش هر وزیر خاطی را استیضاح و هر طرح مردمی را به تصویب برسانیم ولی حتی شاهدیم برخی نمایندگان شده‌اند آتش بیار معرکه‌های جناحی و مردم سوز و نخود آش طرح‌های استان‌هایی که حتی در دشمنی با پیشرفت اصفهان، راهپیمایی می‌کنند و استاندارانش برای تاراج آب اصفهان، بیل بر شانه گذاشتند.


با این نقد کلی از مجمع نمایندگان و آرزوی تحقق مجمع نمایندگان متحد و مردمی، نقبی می‌زنیم به آمار و ارقام انتخاباتی؛ متأسفانه آمار واجدین شرایط در شهرستان اصفهان قطعاً بیشتر از سال‌های قبل است و با رشد حدود دو میلیونی واجدین کشوری قطعاً اصفهان نیز حد اقل صد تا ۱۵۰ هزار نفر واجدین شرایط بیشتری نسبت به ۲ سال قبل خواهد داشت.

با این تفاسیر ابتدا می‌پردازیم به عملکرد نفر اول انتخابات قبلی اصفهان، پس از اتمام رأی‌گیری در شهرستان اصفهان نتایج نهایی به ترتیب چنین بود، حمیدرضا فولادگر ۲۰۶۹۰، ناهید تاج‌الدین ۱۹۵۱۲۶، مینو خالقی ۱۹۳۳۹۹، حیدر علی عابدی ۱۷۹۲۳۰، احمد سالک کاشانی ۱۷۶۸۰۷ که با کش و قوس‌های زیادی نهایت نفر سوم یعنی خانم خالقی با حواشی فراوان رد صلاحیت شده و از ورود به بهارستان جا ماند تا دور دوم انتخابات اصفهان شکل بگیرد که البته موجی از نارضایتی از یک سو و توفان حمایت از رد صلاحیت توسط اصولگرایان از سمت دیگر، در دوگانه رد صلاحیت خالقی به چشم می‌خورد.


مردی که نامش با حقابه و افشاگری گره خورده

حسن کامران دستجردی معروف به دکتر کامران را دیگر بچه‌های ۵ ساله هم می‌شناسند، نماد مجلس در اصفهان است، مردی که گویا از ابتدا برای نمایندگی پا به جهان گذاشته و پر سابقه ترین نماینده اصفهان در مجلس و نیز جزء سیاسیون باسابقه و به قولی فراجناحی و بی‌طرف در خط‌ ربط سیاسی (همچون پسوند فامیل همسرش) محسوب می‌شود ولی مشی ایشان به اصولگرایان معتدل و میانه‌رو بسیار نزدیک است.

کامران با را با هیبتی ستبر، نگاهی مصمم و شوخی‌های بدون لبخندش می‌شناسند با کت‌های مخصوصی که شاید احمدی‌نژاد هم از آن الگوبرداری کرد چراکه او از قبل انقلاب در صحنه حضور داشت و البته با یک بدشانسی و بر اساس یک سوءتفاهم نیز بعد از حوادث ۷ تیر بازداشت و مدتی زندانی شد ولی حتی این ماجرا ذره‌ای از اراده او کم نکرد و بلافاصله ۵ دوره راهی مجلس شد و از مجلس چهارم تاکنون فقط مجلس ششم را به خود استراحت داده است!


وی قبل نمایندگی مسئول حفاظت اطلاعات نزاجا، دبیر کل کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون بازرسی و مجلسی سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول معاونت آموزشی نیروی دریایی سپاه بوده است ولی گویا وی به جز نمایندگی خیالی در سر ندارد و آن‌قدر نماینده بوده که وقتی با مردم صحبت می‌کنی اکثراً می‌گویند: «بابا خسته نمیشه؟ ما که خسته شدیم» اما اینکه باز هم او انتخاب می‌شود را باید در مشی مردمی و ساده زیستی او سراغ کرد و این شعار که می‌گوید خدمت خالصانه تکراری نمی‌شود، در خانه محقرش که درش روی همه باز است و هر وقت هم اصفهان باشد موقع نماز در مسجد علی ابن ابیطالب خیابان «جی» حاضری‌اش را می‌زند.

کامران یک صفت منحصربه‌فرد دارد و آن پیگیری‌های چکشی‌اش است، بارها شاهد بودم که مشکلات مردم را امان نمی‌دهد، البته شاید حل کامل نکند ولی آنچه از دستش برمی‌آید، فوری و فوتی اجرا می‌کند، در ادبیات کامران «سعی می‌کنم» و «بیا دفتر و درخواست بده ببینم چی میشه»، وجود ندارد، ده ثانیه که حرف زدی، می‌گوید فهمیدم و یا دست‌به‌قلم شده برایت نامه به ارگان حلال مشکل می‌نویسد و یا همان وقت شماره منبع حل مسئله را می‌گیرد و فرقی هم نمی‌کند که وزیر باشد یا یک رئیس جزء بانک و این‌گونه شروع می‌کند «سلام مسلمون، کامرانم چرا کار مردم را حل نمی‌کنی!» و با همین ادبیات به قول معروف نسق اول را می‌گیرد و بعد مورد را برای پیگیری گوشه دفترچه می‌نویسد.

کامران اهل تشریفات نیست، اکنون ۶۱ سال سن دارد و با همسرش از زوج‌های سیاسی موفق و فراجناحی کشور محسوب می‌شوند که کاری به دعواهای حزبی ندارند، وی نمادی از میدان دادن به زنان در مدارج بالای جامعه است و در جمع «حاج‌خانم» از دهانش نمی‌افتد!

اما یکی از خلقیات دکتر کامران این است که زیاد رسانه‌ای نیست و همیشه گذرا و کوتاه پاسخ داده و کم جواب خبرنگار می‌دهد، حرف زدنش هم با ایما و اشاره و کنایه و ضرب‌المثل و گاهی نیش‌دار است به طوری که خبرنگاران مبتدی محال است بتوانند صحبت‌های تند و پر امثال المثلش را بنویسند و حیران می‌مانند.

افشاگر جسور حامی بیت‌المال

وی در مجلس هشتم پرداخت صدمیلیونی به نمایندگان را افشا کرد و موج بزرگ مردمی علیه نمایندگان اکثراً اصولگرا به راه انداخت و تا مرز درگیری فیزیکی در مجلس پیش رفت و بسیاری از گیرندگان این مبلغ با او دشمنی پیدا کردند. وی در توضیح این پول افشا کرد: ۸۰ میلیون از این مقدار بابت اجاره مسکن است، البته ۵۰ میلیون تومان از این مقدار بلاعوض بوده و ۳۰ میلیون تومان آن نیز به صورت وام قرض‌الحسنه است. همچنین مجلس ۲۰ میلیون تومان بابت خرید ماشین در اختیار نمایندگان گذاشته است.

این دکترای جغرافیای سیاسی در ادوار حضورش اصولاً در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خدمت کرده و مدتی در ابتدای کار در کمیسیون فرهنگی، از نظر حضور فعال در جلسات و کمیسیون‌های مجلس، کامران نمره قبولی می‌گیرد و حتی دقیقه‌ای غیبت و تأخیر ندارد که در تاریخ مجلس مثال‌زدنی است، ولی در خصوص مشارکت در نطق‌ها و به چالش کشیدن طرح‌ها در سال‌های اخیر ما چهره‌ای که در ادوار گذشته از کامران داشتیم را هرگز ندیدیم و انتظار به مراتب بیشتری از او در دفاع از لوایح مردمی و نیز مصوباتی که به حوزه انتخابیه‌اش مربوط است داریم، کامران اگرچه در ابتدا بسیار برای نجات زاینده‌رود کوشید ولی در سال‌های اخیر این تب گویا بر اثر خشک‌سالی فروکش کرده و کامران نیز در برابر مجمع نمایندگان منفعل استان و لابی‌های قوی یزد و چهارمحال سکوت اختیار می‌کند.

از مصوباتی و طرح‌های مفیدی که کامران در سال ۱۳۹۱ در آن تلاش داشته می‌توان به طرح مسکن محرومان و پیگیری‌های مسکن مهر، تأمین کالا برای اقشار آسیب‌پذیر، خدمت‌رسانی به ایثارگران و خانواده شهدا و تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس اشاره کرد همچنین ایستادگی وی در برابر تصویب قانون عدم چندشغله بودن دولتی‌ها و منع عضویتشان در هیئت‌مدیره‌ها قابل‌ذکر است.

در سال ۹۲ مشارکت وی در طرح حمایت از ایجاد صندوق ویژه حمایت از تولید ملی و طرح بیمه‌های اجتماعی فراگیر و طرح حمایت از بیماران خاص و طرح پیگیری حقوقی کودتای ۲۸ مرداد از تقصیر آمریکا و انگلیس از عمده فعالیت‌ها و طرح‌های امضای شده دکتر کامران است.

او که مدت‌ها هم نماینده مجلس در هیئت‌منصفه دادگاه مطبوعات بود این بار طرح عمل متقابل در برابر اخراج خبرنگاران ایرانی از برخی از کشورها را در مجلس پیگیری کرد و نیز از توسعه بسیج رسانه حمایت کرد و همچنین در سال ۹۲ با جمعی نمایندگان طرح ملی جمع‌آوری آب باران را به صحن برد ولی افسوس که این جمع در عملیاتی شدن این طرح حیاتی هنوز ایستادگی نکردند.

طرح بیمه عشایر و روستاییان و حمایت از تولید ملی و نیز طرح حمایت از اشتغال و کارآفرینی نیز از طرح‌های تأییدشده توسط وی بود، اگرچه بسیاری از این طرح‌ها دارای نقص اجرایی بوده و پس از تصویب در دولت به حالت معلق و یا سطحی اجرا می‌شوند.

اما کامران که در اوایل انقلاب و هم مجلس چهارم موافق کاهش رشد جمعیت بود این بار پای طرح افزایش نرخ باروری را امضا کرد و ۶ ماهه اول سال ۹۳ بیشتر وقت ایشان و مجلس به طرح‌های اصلاحی دولتی گذشت که ارتباط مستقیمی با مشکلات مردم نداشت و در ادامه این سال نیز از طرح صیانت از عفاف و حجاب حمایت کرد که طراح آن همسرش بود ولی متأسفانه این طرح جنجالی نتوانست در مسیر صحیح هدایت شود و لابی‌های مختلف به بهانه‌های متعدد در مسیر اجرایش سنگ‌اندازی کردند.

طرح بهینه‌سازی مصرف آب شرب و خدمت‌رسانی به روستانشین از دیگر طرح‌های مفید تأییدشده توسط کامران است و نیز طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای نیز از پر سر و صداترین این طرح‌ها، دو طرح دیگر پر اماواگر دیگری که کامران امضا کرد یکی طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیر ایرانی و دومی نیز طرح عدم استخدام مجدد بازنشستگان بود که چالش‌های فراوانی را در مجلس و جامعه برانگیخت.

چالش سناتور پر تلاش با انتظارات بالای مردم/ خدمت صادقانه انتظار را بالا می‌برد

اما در سال ۹۴ که سال آخر مجلس نهم بود، دکتر کامران طرح حذف آب‌بهای محصولات اساسی کشاورزی و طرح بیمه رانندگان را در کنار سایر طرح‌های دیگر حمایت کرد، اما آنچه هنوز مورد سؤال است این نکته است که چرا دکتر کامرانی که سابقه ۲۰ و چندساله در مجلس دارد و همه لابی‌ها و چاله‌وچوله مجلس و دولت را بهتر از همه می‌شناسد، دست به کارهایی نزد که کارستان باشد و گره از مشکلات اساسی اصفهان بردارد،البته بسیار فریاد زد بر سر ردیف پایین بودجه اصفهان و آب دزدی‌ها و روغن‌مالی وزیر! ولی یکه و تنها بود و بی‌یار و یاور.

مگر او نبود که مردم حدود ده درصد از انتخابات هشتم نیز بیشتر به او رأی دادند تا بار مشکلاتشان را قافله‌سالار باشد؟ مگر کشاورزان شرق اصفهان به او رأی ندادند که به جای آب از زمین و آسمان برایشان مصیبت نبارد؟ بله فعال بودن ایشان بار انتظارات مردم را بالا برده است.

از این‌ها که بگذریم در پرتلاشی دکتر کامران و ساده زیستی و تخصص و تجربه‌اش شکی نیست ولی اشکال عمده‌ای که او را در حل برخی مشکلات عاجز می‌کند لحن حق‌به‌جانب و غیر تعاملی اوست، اصولاً کامران کسی را قبول ندارد و نیز تمایل زیادی به مشورت و کار گروهی ندارد و دوست دارد کارها را یک‌تنه پیش ببرد و ثابت کرده که بارها توانسته است.

نکته مثبت دیگر او که گاهی در تعبیر عوام برداشت عوام‌فریبی دارد این است که او صادقانه در اکثر مجالسی که دعوت می‌شود حضور می‌یابد حتی اگر مجلس ختم باشد و حتی ۵ دقیقه وقت داشته باشد که البته این کار را اکثر نمایندگان نکرده و دون شأن خود می‌دانند.

برخی تلاش کردند برای خراب کردن وجهه دکتر کامران او را امضاکننده حقوق مادام‌العمر مدیران و مجلسی‌ها بنامند درحالی‌که با اسناد موجود دکتر کامران از مخالفان و منتقدان این طرح‌ها بوده و تنها از افزایش حقوق کارکنان نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی دفاع کرد که متأسفانه عبارت «همواره» به این طرح افزایش حقوق افزوده شد که کامران با آن مخالف بود ولی در کمیسیون اجتماعی تصویب شد و در ادامه با جو مردمی که پیش آمد دوباره طرح در صحن علنی طرح و این بار رد شد و اکنون عبارت «همواره» از این طرح حذف شده است.

کامران در ایام نمایندگی یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها در دفتر تهران تا ده شب و ۵ شنبه و جمعه و شنبه در دفتر اصفهان تمام وقت برای ملاقات مردم حاضر بوده و از حیث نظم در این کار موفق‌ترین نماینده است و نکته جالب اینکه مراجعین او فقط از حوزه انتخابیه اصفهان نیستند و بنده با چشم خود جانباز به مشکل برخورده‌ای دیدم که از چهارمحال آمده بود و هم ایثارگری که از جنوب کشور معرفی‌شده بود تا دکتر پیگیر پرونده‌اش شو و در این دو ساله که در مجلس حضور ندارد بنا بر ادعای نزدیکانش مراجعات و پیگیری‌هایش بیشتر شده که کمتر نیست و چون در اصفهان مستمر حضور دارد، افراد زیادی برای حل مشکلاتشان به وی مراجعه می‌کنند.

عوام‌فریب یا ساده‌زیست؟

اگر بخواهیم قدری صادق‌تر باشیم و بین مردم برویم هستند افراد زیادی که دکتر کامران را عوام‌فریب می‌نامند ولی سؤال اینجاست که پس چگونه او همیشه حداقل یک‌سوم آرای اصفهان را می‌آورد و اگر ایشان یک‌بار عوام را فریفت چرا بار دوم تا پنجم باز هم رأی آورد؟

در خصوص حقابه کشاورزان اصفهان و جلوگیری از ریخت‌وپاش‌های دولتی، حسن کامران بدون اغماض دفاع کرد، البته عده‌ای می‌گویند پایمردی کامران فقط در مورد شرق اصفهان است که وی رأی دارد ولی تنوع آرای دوره قبل نشان می‌دهد که کامران در مناطق مرفه نشین نیز رأی نسبتاً خوبی داشته است. پیگیری ایجاد جاده در منطقه جرقویه و شرق اصفهان در سال‌های قبل هم از فعالیت‌های خوب وی بوده ولی باید از او سؤال کرد چرا برای مشکل بیکاری، اعتیاد و ناامنی شرق اصفهان کاری نمی‌کند؟

وی که در استیضاح وزیر راه و سؤال از وزیر صنعت نقش اساسی داشته است به دلیل تجربه بالایش در مجلس به نظر می‌رسد توسط کمیسیون‌ها بیش‌ازاندازه درگیر طرح‌های اصلاح قوانین وزارتخانه‌ای یا بودجه‌ای شده و این امر وی را از دقت نظر برای طرح‌های مفید برای حوزه انتخابیه خود غافل می‌کند.

او که شعارش «سه‌طلاقه کردن دنیا توسط مسئولین» است از بارزترین چهره‌های مدافع بیت‌المال در بین سیاسیون کشور است، وی که قبلاً آدم زیاد رسانه‌ای نبود، اکنون در همه شبکه‌ها و رسانه‌ها اکانت اختصاصی و فعالیت مستمر دارد از جمله در تلگرام چند کانال و در اینستاگرام و تویتر، آپارات، یوتیوپ و دیگر رسانه‌ها فعال‌شده و سایت خود را نیز بازبینی کرده است.

 اصفهان در خشک‌سالی و رکود، نمایندگانش دنبال استیضاح وزیر آموزش پرورش

از دیگر نقدهای وارده به دکتر کامران شرکت در استیضاح‌های سریالی اوایل سال وزرا بود که وقت و انرژی بسیاری از مجلس گرفته و برخی هم شائبه سیاسی بودن و ناعادلانه بودن داشت و در این برهه قطعاً برخی از این‌گونه اعمال یا لزومی نداشت و یا کارها و پیگیری‌های مهم‌تری وجود داشت، مثلاً وقتی آلودگی هوای اصفهان و مشکل خشک‌سالی و رکود صنعت و گردشگری هست، استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش چه دردی دوا می‌کند؟

از دیگر رفتارهای موردنقد کامران عدم تعامل مثبت با استانداران و برخی مسئولین محلی است و محکوم شدن به دست داشتن در انتصابات که البته اثبات نشده، خودش می‌گوید مشکل من با مدیران زیر کار در رو و کارچاق‌کن است که برای مردم کار نمی‌کنند، اگر برای مردم تعامل کنند من هم در کنارشان هستم ولی باید دنیا را سه‌طلاقه کرده فقط درد مردم و کشور را دریابند

در پایان باید گفت که مردم اصفهان این بار اگر اعتماد خود را برای بار ششم به پای دکتر ساده پوش بریزند، انتظاراتی بسیار بزرگ‌تر خواهند داشت قطعاً دکتر کامران نیز در برخی از رفتار و عملکردهای خود برنامه‌های جدید داشته و تجدیدنظر کرده و خود می گوید نگاهش تنها به شرق نیست و برای شهرستان اصفهان نیز برنامه‌های کلانی از جمله اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، فاضلاب، مترو، تجهیز نقش جهان، مصلا، رینگهای جدید ترافیکی و… دارد.



ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
وبلاگ حاضرجهت تبادل اطلاعات وتوسعه ارتباطات مردمی توسط محمدمهدي احمدی طراحی شده است.بازدیدکنندگان محترم درنظرسنجی هربخش نظرات خودراارائه نمایند.درضمن وبلاگ دستجردآماده دریافت مطالب مفیدبانام خودتان دراین مجموعه است.
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    قالب بندی و امکانات وبسایت جدید دستجرد را چگونه ارزیابی می کنید؟



    آمار سایت
  • کل مطالب : 157
  • کل نظرات : 150
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 40
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 131
  • باردید دیروز : 97
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 358
  • بازدید ماه : 2,234
  • بازدید سال : 47,657
  • بازدید کلی : 2,012,309